طراحی سیاه قلم

آموزش طراحی با مداد از چهره انسان طبیعت و منظره

آموزش طراحی

طراحی،ساده کردن تصاویر:

می­توان به طورتقریبی اذعان داشت که تلاش برای تشخیص و ترکیب دو هنر طراحی و نقاشی ازحدود۳۰ هزار سال پیش یعنی­ در عصر پارینه­ سنگی شروع می­شود. در آنجا با نشانه ­هایی که از شکوفایی در نقاشی­های رنگی درون غارها و استفاده از خطوط ساده ممتد و مقطع در ترسیم فرم بدن حیوانات و انسان به دست می­آید درواقع شروعی برای به وجود آمدن اختلافات حسی و بصری در طراحی و نقاشی آغاز می­شود.

همان­طورکه گفته شد نواحی رنگی را به ندرت می­توان بدون یک خط مرزی پیاده­کرد. به وجود آمدن طراحی خطی را باید به طور همزمان با رنگ آمیزی گرافیک درنظر گرفت. طرح خطی درواقع نقطه شروع است. هرچند که خالص است اما ممکن است مبهم باشد و یا سطحی را که خط یا خط چین محدود می­کند و به تصویر می­کشد ممکن است ماده یا فضا باشد.

آموزش طراحی

آموزش طراحی

به طور مثال اگر دایره های را طراحی می­کنیم نمی­توان گفت آیا آن دایره نشان دهندۀ یک حفره است یایک سطح گرد،صاف و یا یک سطح برآمده ویا حتی ستونی که ازبالا دیده می­شود یا یک گوی است. چرا که طرح خطی ساده حتی وقتی که بدون ابهام و پیچیدگی باشد بیشتر از تصاویر روشن یا رنگی یا پرسپکتیوی تخیل و ذهنیت بیننده را برانگیزد این تفسیر به معنی گویایی کامل طراح خطی نیست. درمقابل گویای این مسئله است که نقاشی و طراحی هر دو خلق نموداری از طبیعت هستند و بازگوی این حقیقت که بازآفرینی صرف از طبیعت هدف هنرمند نیست.

در نقاشی کلاسیک چینی و ژاپنی دیده می­شود که هنرمند برای رسیدن به تأمل و تفکر، بیشترین کوشش خود را در خلاصه کردن موضوع متمرکز می­کند آنها عناصر بی­ اهمیت را به کناری می­گذارند و سپس نیروی ناخودآگاه­شان را که از هر نیروی آگاهانه­ ای قوی­تر خواهد بود در آنها شدت گرفته  و باعث خلق و ظهور اشکالی طبیعی می­شود.

این مسئله را می­توان در تفاوت­های طراحی هنری با نقاشی مشاهده نمود و می­توان آزمایش کرد که یک طراحی ساده و یک اثر ذهنی چقدر با یک نقاشی وکپی دقیق ازروی مدل تفاوت دارند. یک منظره را اول باکمک حافظه بکشید و سپس همان منظره را مستقیماً از روی طبیعت ترسیم کنید.

به ­طور اصولی ارزیابی کردن و گنجاندن دنیای اطراف در قالبی ساده بیانگر حس طراح است. به عبارت دیگر دیدن گونه ­ها و فرم­ها به ­صورتی خلاصه شده ­اما­ پویا مورد توجه ­طراح­ می­باشد. ساده­نگری درواقع تشخیص یک فرم مشترک است درمیان فرم­های مرتبط تصادفی و تبدیل آن به یک اصل هنری این فرم مشترک درذهن باقی ماند وباعث می­شودکه بازگشت به صورت­های متنوع و فردی به آسانی صورت پذیرد.

اگر پی­ببریم که می­توان مثلاً نیمرخ یک انسان را به شکل نیم دایره کشید و یا سر انسان را از جلو مانند یک بیضی طراحی کرد و یا طرح یک درخت را به صورت مثلث خمیده، در آن صورت با استفاده از اشکال هندسی و تجربیات شخصی و ویژگی های فردی وبه کمک حافظه می­توان به خلق اثر پرداخت. تجرید و سادگی گرافیکی، از اشکال طبیعی طراحی را به دو شاخه مستقل از یکدیگر یعنی طرح­های تزئینی وطرح­های نوشتاری وهندسی تفکیک می­نماید.

سادگی جزء لاینفک طراحی می­باشد و در کنار آن سرعت عمل، دسترسی سریع­تر به نتیجه ارتباط پیامی، برانگیختن کنجکاوی بیننده و پرهیز از پیشنهادات پرطمطراق ورنگین به بیننده از خصوصیات طراحی می­باشند طرح خیلی آسان­تر از یک نقاشی کامل بربیننده تأثیر می­گذارد زیراکه ازبیننده دعوت می­کند تا در موضوع مورد مشاهده درنگ کند. نکات، خطوط و رنگ­های ناگفته در طرح را حدس زده و پیدا کند. طرح بیننده را تحریک می­کند تا آنچه را که احساس می­شود و بیان نشده است با تخیل خود کامل کند. جذابیت دیگر طرح این است که شخص قادر است مراحل تکوین وتکمیل تصویر را ببیند و یا حدس بزند و خود نیز با قلم ذهن خطوط ناتمام را امتداد و ادامه دهد.

ديدگاهي بدهيد !


خرید مدل نقاشی
پرفکت استپس 2014